سبتمبر 01، 2014

التعامل مع جثث الموتى في حالة الكوارث ... Management of Dead Bodies in Disaster Situations


التعامل مع جثث الموتى في حالة الكوارث
Management of Dead Bodies in Disaster Situations



على الرغم من اختلاف الكوارث الكبرى التي وقعت على مدار التاريخ في منشأها، إلا أنها جميعاً تشترك في سمة واحدة: هي العدد الهائل من الضحايا الذين أزهقت أرواحهم. فقد تعلمنا من هذه الكوارث، التي تشمل على سبيل المثال لا الحصر: إعصار ميتش في أمريكا الوسطى، وفيضانات فنزويلا، وزلزال السلفادور، وأعاصير الكاريبي، والكوارث التي حدثت بين البشر مثل حرائق ميزا ردونا في بيرو، وحريق السوبر ماركت في باراجواي، والحروب، وتحطم الطائرات، تعلمنا من كل ذلك دروسا هامة عن موضوع الوفيات الجماعية. وبرغم جهود الخبراء في هذا المجال، إلا أن نقص المعلومات والمعتقدات الخاطئة التي ترسخت في الأذهان، لاتزال تؤدي إلى ممارسات غير مقبولة مع جثث الموتى في حالات الكوارث.

ولقد دعت منظمة الصحة للبلدان الأمريكية مجموعة متنوعة من الخبراء لكتابة هذا الدليل الذي يحلل دور الدولة في تنسيق ومباشرة عمليات التعامل مع جثث الموتى. ولاشك أن هذا الدور، والمساعدة المقدمة من الناجين من الكوارث، والمحافظة على الخدمات الأساسية، كل ذلك عامل أساسي ومحوري في التصدي للكوارث.

ويقدم هذا الدليل المعلومات التقنية اللازمة لدعم جهود السلطات الحكومية في التعامل السليم مع جثث الموتى، مع الأخذ بعين الاعتبار المبادئ التالية:
- أن جثة الشخص الذي قتل نتيجة لكارثة لا تمثل خطراً محتملاً للعدوى؛
- أن المقابر الجماعية لا ينبغي مطلقاً أن تستخدم لدفن ضحايا الكوارث؛
- أن لا يجري تحت أي ظرف من الظروف حرق الجثث حرقاً جماعياً، إذا تنافى ذلك مع المعتقدات والممارسات الثقافية والدينية للسكان المتضررين؛
- وأخيراً، أن تُبذل كل الجهود الممكنة لتحديد هوية الجثث، وأن لا تُدفن الرفات المجهولة في مقابر فردية إلا كملجأ أخير. فهذا حق إنساني أساسي لأفراد الأسرة الناجين.

إن هذا الدليل ينبغي أن يحوز اهتمام الاختصاصيين في الكوارث وفي التعامل مع رفات الموتى ولا سيما السلطات الوطنية أو المحلية المسؤولة عن ضمان معاملة الجثث بشكل يحفظ كرامتها، وضمان احترام الحقوق الإنسانية للمتضررين من الكوارث.

التعامل مع جثث الموتى في حالة الكوارث
منظمة الصحة العالمية المكتب الإقليمي لشرق المتوسط ، منظمة الصحة للبلدان الأمريكية
2007
سلسلة الكتيبات والدلائل الإرشادية للتصدي للكوارث، رقم 5
ISBN [Print]: 978-92-9021-611-7 
طب الطوارئ والعناية الحرجة  

تحميل النسخة العربية من الكتاب: 


-------------------------------------

The major disasters that have taken place throughout history, despite their origin, have one thing in common: the enormous number of people killed. Hurricane Mitch in Central America, the floods in Venezuela, earthquakes in El Salvador, hurricanes in the Caribbean, and disasters caused by humans such as the Mesa Redonda fire in Peru, the supermarket fire in Paraguay, wars, plane crashes, among many others, have taught us important lessons on the subject of mass fatalities. Despite the efforts of experts, the lack of information and deeply held but erroneous beliefs continue to cause unacceptable practices in managing dead bodies in disaster situations.

The Pan American Health Organization invited a broad range of experts to compile this manual, which analyzes the role of the State in coordinating and carrying out the processes of managing dead bodies, which, along with the assistance provided to disaster survivors and the maintenance of basic services, is a fundamental part of disaster response.

This manual provides the technical information needed to support State authorities in the proper management of dead bodies, taking into account the following principles:
- The body of a person killed as a result of a disaster does not pose a risk for infection;
- Mass graves should never be used for burying disaster victims;
- Under no circumstances should mass cremation of bodies take place when this goes against the cultural and religious practices of the affected population;
- Finally, it is necessary to exhaust every effort to identify the bodies, and as a last resort bury unidentified corpses in individual niches or graves. This is a basic human right of surviving family members.

This manual should be of interest to specialists in disasters and in management of human remains, and especially national or local authorities who are responsible for ensuring that bodies are treated in a dignified manner and that the human rights of those affected by disasters are respected.

Management of Dead Bodies in Disaster Situations
World Health Organization; Pan American Health Organization
2004
Disaster Manuals and Guidelines Series, Nº 5
ISBN 92 75 12529 5
Emergency Medicine and Critical Care  

Download the English edition of the book: 


شارك الموضوع مع زملائك